Suaugusiųjų švietėjai susiduria su nevienalytėmis besimokančiųjų grupėmis, suaugusiųjų įtraukimas į ugdymo procesą ar motyvacijos didinimas iš suaugusiųjų švietėjų reikalauja ne tik didaktinių žinių ir įgūdžių, bet ir puikių įgūdžių bei kompetencijų, gebančių atliepti įvairius besimokančiųjų ugdymosi poreikius, didinti jų įsitraukimą į švietimą.
Diagnostikos įrankis leidžia suaugusiųjų švietėjams nustatyti savo turimas žinias, įgūdžius ir kompetencijas didaktikos srityje bei paskatinti juos įvertinti ir toliau tobulinti savo veiklą.
Kaip naudotis Diagnostine priemone:
Diagnostinėje priemonėje kiekviena kompetencijai turi savo apibrėžimą ir keletą „Aš galiu“ teiginių.
„Aš galiu“ teiginiuose aprašomos pagrindinės užduotys, kurias suaugusiųjų mokytojas / švietėjas galėtų atlikti tam tikroje kompetencijos srityje. Jie apima žinių, įgūdžių ir kompetencijos elementus, pavyzdžiui: grupės dinamikos valdymas reiškia, kad meistras turi žinoti grupės apibrėžimą ir jo dinamiką, sugebėti analizuoti besimokančiųjų elgesį grupėje, gebėti nustatyti galimas problemas ir sugebėti taikyti skirtingas strategijas valdant grupės dinamiką.
Kiekvieno lygio apibrėžimas apima žinių elementus, darbo standartą, autonomiją, susidorojimą su sudėtingomis situacijomis ir konteksto suvokimą.
Kiekvienam teiginiui, atitinkančiam specifinius kompetencijos gebėjimus, pateikiama įgūdžių lygio nuo naujoko iki eksperto vertinimo skalė, pritaikyta skyrelyje „Naujokas ekspertui: įgūdžių įgijimo Dreyfuso modelis ”internete ieškoti adresu: http://devmts.org.uk/dreyfus.pdf )
Įgūdžių lygiai vertinimo skalėje atitinka šiuos taškus:
Naujokas – 1 taškas
Asmuo turi bendras žinias ar supratimą apie pagrindines suaugusiųjų švietimo koncepcijas, nesusiedamas jų su praktika. Įgytos patirties lygis, pvz. klasėje ir (arba) eksperimentiniuose praktikos scenarijuose, asistento darbe, yra gana mažas. Taikant mokymo įgūdžius, jį reikia atidžiai prižiūrėti ar padėti. Jis / ji mažai žino arba neįsivaizduoja, kaip elgtis sudėtingose mokymo(si) situacijose. Kai kurias mokymo(si) situacijas suvokia be konteksto.
Pradedantysis – 2 taškai
Asmuo turi žinių apie pagrindines suaugusiųjų švietimo praktikos sąvokas. Šiame etape jis / ji gali atlikti aiškias mokymo užduotis pagal priimtiną standartą. Jis / ji gali spręsti apie savo atskiras veiklas, tačiau norint įvertinti ir įvykdyti bendrą mokymo procesą, reikalinga tam tikra pagalba ar priežiūra. Jis / ji gali susidoroti su sudėtingomis situacijomis tik tam tikru mastu, pasiekdamas tik dalinę rezoliuciją.
Pažengęs – 3 taškai
Asmuo gali sėkmingai atlikti daugumą užduočių, kaip reikalaujama. Jis / ji turi gerų darbinių ir bendrų žinių apie suaugusiųjų švietimą. Retkarčiais gali prireikti eksperto pagalbos, tačiau paprastai gali užduotis atlikti savarankiškai. Pagrindinis dėmesys skiriamas žinių ar įgūdžių pritaikymui ir tobulinimui; asmuo kartais taiko šią kompetenciją situacijose, o norint sėkmingai atlikti užduotis, reikia minimalių nurodymų. Mokytojas ar švietėjas supranta ir gali praktiškai susidoroti su sudėtingomis situacijomis.
Įgudęs – 4 taškai
Asmuo gali be pagalbos atlikti veiksmus, susijusius su suaugusiųjų švietėjų kompetencija. Jis / ji puikiai supranta suaugusiųjų švietimą ir jo reikšmę praktikoje. Asmuo nuolat pateikia praktinių / aktualių idėjų ir perspektyvų apie proceso ar praktikos patobulinimus, kuriuos galima lengvai įgyvendinti. Gali mokyti kitus taikyti šią kompetenciją, paverčiant sudėtingus su šia kompetencija susijusius niuansus lengvai suprantamais terminais. Jis / ji gali visapusiškai spręsti sudėtingas situacijas ir lengvai priima sprendimus.
Ekspertas – 5 taškai
Asmuo yra žinomas kaip šios srities ekspertas. Jis / ji gali pateikti patarimų, šalinti trikdžius ir atsakyti į klausimus, susijusius su šia kompetencijos sritimi ir sritimi, kurioje naudojami įgūdžiai. Dėmesys yra strateginis. Jis / ji rodo nuolatinį meistriškumą pritaikant šią kompetenciją keliuose projektuose ir (arba) organizacijose. Jis / ji gali spręsti įvairias sudėtingas situacijas, suvokti bendrą mokymo(si) procesų vaizdą ir prireikus taikyti alternatyvius metodus.
Vartotojas perskaitys kiekvienos kompetencijos (kiekvienoje lentelėje) gebėjimų (teiginių) sąrašą ir įvertins kiekvieną atskirai pagal vertinimo skalę. Kiekvienos kompetencijos rezultatas skaičiuojamas atskirai; vartotojas gauna grįžtamąjį ryšį, pagrįstą balais, taip pat rekomendacijas, pasiūlymus dėl tolesnio kompetencijos vystymo ar tobulinimo.
Diagnostikos priemonė visų pirma skirta įgūdžiams ir kompetencijoms, kurios gali turėti tiesioginės įtakos besimokančiųjų motyvacijai ir įsitraukimui (autoriai supranta, kad bendra įgūdžių ir kompetencijų, kurias idealiu atveju turėtų turėti suaugusiųjų švietėjas, apimtis yra daug platesnė):
Spustelėkite diagnostinėje priemonėje specifinę kompetenciją:
- Efektyvus bendravimas ir sąveika
- Savireflekcija ir valdymas
- Mokymo veiklų planavimas
- Mokymo veiklų vykdymas
- Įvairovės valdymas
- Skaitmeninė kompetencija (raštingumas)
Skaitmeninė kompetencija įgalinanti IKT pagrįstą mokymosi aplinką ir leidžianti suaugusiems besimokantiems naudotis šiomis mokymosi aplinkomis. Ši kompetencija yra įtraukta kaip sudedamoji kitų kompetencijų dalis, todėl nėra sukurta speciali priemonė kompetencijai įvertinti. Žiūrėkite įrankį DigCompEdu Assessment Tool.
Related documents: